Jesteśmy na półmetku realizacji naszego
projektu - szkolenie "Cooperative
Learning Classroom: Stimulating Creativity and Improving Teaching and
Communication Skills" w Barcelonie.
Codziennie do godz. 14.00 w gronie
nauczycieli z Chorwacji, Turcji i Bułgarii pogłębialiśmy wiedzę i dzieliliśmy
się doświadczeniami. Zajęcia prowadzone przez Chorwatkę Katherinę miały
charakter warsztatów i podzielone były na dwa cykle:
- komunikację interpersonalną,
- metody aktywizujące w nauczaniu.
Nasza najliczniejsza grupa aktywnie
uczestniczyła w spotkaniach, gdyż prezentowane metody i formy pracy stosujemy
od wielu lat, a mimo to propozycje
wykorzystywane w innych państwach bardzo nas zainteresowały.
Stworzenie międzynarodowych czteroosobowych zespołów zmobilizowało nas do posługiwania się językiem angielskim, wykorzystywania różnorodnych technik pracy, a także uświadomiło nam, jak ważna jest akceptacja różnic kulturowych w osiąganiu celu.
Realizowane we wcześniejszym etapie
projektu działania mające na celu rozwój kompetencji kluczowych (m. in.
warsztaty integracyjne dla uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej oraz
gimnazjum, lekcje wychowawcze, szkoleniowa rada pedagogiczna) ułatwiły nam
udział w cyklu zajęć.
Współczesna szkoła wymaga, zarówno od
nauczycieli jak i uczniów, otwartej postawy oraz umiejętności komunikowania
się, a także tolerancji. Znajomość
języka obcego jest niezbędna, ale równie ważna jest komunikacja niewerbalna i
akceptacja różnic kulturowych.
Udział w warsztatach utwierdził nas w
przekonaniu, że stosowane przez nas metody i podejmowane działania wychowawcze
powinny być kontynuowane, aby wzmacniać poczucie wartości i pewności uczniów
oraz przygotować ich do pełnienia różnych ról w życiu.
Z jeszcze większym zainteresowaniem
spotkał się cykl zajęć poświęconych metodom aktywizującym w nauczaniu, gdyż
przez chwilę poczuliśmy się jak uczniowie. Aby
być dobrym nauczycielem, nie można zapomnieć, że było się kiedyś
uczniem. Dlatego wchodząc w role, bardziej zrozumieliśmy potrzebę zastosowania
określonej formy pracy. Prezentowane przez nauczycieli różnych państw metody
np. giełda wiedzy, story boarding, jigsaw method, tornado, drama mają tak
uniwersalny charakter, że mogą być stosowane w różnych grupach wiekowych i na
różnych przedmiotach. Mimo różnic wynikających z systemów edukacyjnych oraz
mentalnych takie sposoby przekazywania wiedzy i kształcenia umiejętności
sprawdzają się w różnych krajach.
Zdobyta na szkoleniu wiedza na pewno może
stanowić uzupełnienie stosowanych przez nas form pracy na lekcjach (m. in.
metoda stacji zadaniowych, nauczanie przez doświadczanie, sąd nad postacią
literacką, sita Erastotenesa).
Ciekawym doświadczeniem była wizyta w
hiszpańskiej szkole. To nie kolorowa polska szkoła, w której rodzice czekają na
korytarzach na swoje pociechy, lecz chłodny nie w pełni estetyczny budynek.
Brakowało nam dzwonków, gwaru rozmów i biegających po korytarzach dzieci. Nie
mamy powodów, aby wstydzić się wyposażenia naszych sal, zaplecza sportowego
oraz oferty edukacyjnej. Wprawdzie nauczyciele kończą pracę o 17.00 (z przerwą
na lunch), ale nie prowadzą zajęć dodatkowych, konsultacji, zebrań z rodzicami
i nie pełnią dyżurów. Dzień spędzony w szkole sprowokował nas do dyskusji na
temat pracy nauczyciela w różnych krajach, naszych oczekiwań i problemów
zawodowych.
Odbyte szkolenie jest tylko jednym z ogniw
realizowanego przez nas projektu. Teraz pora na ewaluację i analizę działań,
które możemy ująć w planie pracy szkoły. Efektywnie i intensywnie spędzony
tydzień w Barcelonie, to nie tylko uzupełniona wiedza, ale też moc pozytywnych
emocji i wrażeń, którymi chcemy zarazić innych.
Basia, Aneta
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz