Projekt współfinansowany przez Unię Europejską

środa, 4 lutego 2015

Półmetek projektu

Jesteśmy na półmetku realizacji naszego projektu -  szkolenie "Cooperative Learning Classroom: Stimulating Creativity and Improving Teaching and Communication Skills"  w Barcelonie. 

     Codziennie do godz. 14.00 w gronie nauczycieli z Chorwacji, Turcji i Bułgarii pogłębialiśmy wiedzę i dzieliliśmy się doświadczeniami. Zajęcia prowadzone przez Chorwatkę Katherinę miały charakter warsztatów i podzielone były na dwa cykle:

- komunikację interpersonalną,
- metody aktywizujące w nauczaniu.


Nasza najliczniejsza grupa aktywnie uczestniczyła w spotkaniach, gdyż prezentowane metody i formy pracy stosujemy od wielu lat, a mimo to  propozycje wykorzystywane w innych państwach bardzo nas zainteresowały. 




Stworzenie międzynarodowych czteroosobowych zespołów zmobilizowało nas do posługiwania się językiem angielskim, wykorzystywania różnorodnych technik pracy, a także uświadomiło nam, jak ważna jest akceptacja różnic kulturowych w osiąganiu celu. 
Realizowane we wcześniejszym etapie projektu działania mające na celu rozwój kompetencji kluczowych (m. in. warsztaty integracyjne dla uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej oraz gimnazjum, lekcje wychowawcze, szkoleniowa rada pedagogiczna) ułatwiły nam udział w cyklu zajęć.
Współczesna szkoła wymaga, zarówno od nauczycieli jak i uczniów, otwartej postawy oraz umiejętności komunikowania się, a także  tolerancji. Znajomość języka obcego jest niezbędna, ale równie ważna jest komunikacja niewerbalna i akceptacja różnic kulturowych.
Udział w warsztatach utwierdził nas w przekonaniu, że stosowane przez nas metody i podejmowane działania wychowawcze powinny być kontynuowane, aby wzmacniać poczucie wartości i pewności uczniów oraz przygotować ich do pełnienia różnych ról w życiu.

     Z jeszcze większym zainteresowaniem spotkał się cykl zajęć poświęconych metodom aktywizującym w nauczaniu, gdyż przez chwilę poczuliśmy się jak uczniowie. Aby  być dobrym nauczycielem, nie można zapomnieć, że było się kiedyś uczniem. Dlatego wchodząc w role, bardziej zrozumieliśmy potrzebę zastosowania określonej formy pracy. Prezentowane przez nauczycieli różnych państw metody np. giełda wiedzy, story boarding, jigsaw method, tornado, drama mają tak uniwersalny charakter, że mogą być stosowane w różnych grupach wiekowych i na różnych przedmiotach. Mimo różnic wynikających z systemów edukacyjnych oraz mentalnych takie sposoby przekazywania wiedzy i kształcenia umiejętności sprawdzają się w różnych krajach. 

Zdobyta na szkoleniu wiedza na pewno może stanowić uzupełnienie stosowanych przez nas form pracy na lekcjach (m. in. metoda stacji zadaniowych, nauczanie przez doświadczanie, sąd nad postacią literacką, sita Erastotenesa). 
     Ciekawym doświadczeniem była wizyta w hiszpańskiej szkole. To nie kolorowa polska szkoła, w której rodzice czekają na korytarzach na swoje pociechy, lecz chłodny nie w pełni estetyczny budynek. Brakowało nam dzwonków, gwaru rozmów i biegających po korytarzach dzieci. Nie mamy powodów, aby wstydzić się wyposażenia naszych sal, zaplecza sportowego oraz oferty edukacyjnej. Wprawdzie nauczyciele kończą pracę o 17.00 (z przerwą na lunch), ale nie prowadzą zajęć dodatkowych, konsultacji, zebrań z rodzicami i nie pełnią dyżurów. Dzień spędzony w szkole sprowokował nas do dyskusji na temat pracy nauczyciela w różnych krajach, naszych oczekiwań i problemów zawodowych.

     Odbyte szkolenie jest tylko jednym z ogniw realizowanego przez nas projektu. Teraz pora na ewaluację i analizę działań, które możemy ująć w planie pracy szkoły. Efektywnie i intensywnie spędzony tydzień w Barcelonie, to nie tylko uzupełniona wiedza, ale też moc pozytywnych emocji i wrażeń, którymi chcemy zarazić innych.
 Basia, Aneta

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz