Na
spotkaniu klasowym rozmawialiśmy o umiejętności sprawnego porozumiewania się.
Uczniowie przedstawiali różne sposoby komunikowania się oraz zastanawiali się
nad warunkami udanej rozmowy. Zwrócili także uwagę na zagadnienia związane z
kulturą języka.
Kontakt
między nadawcą a odbiorcą może mieć różny charakter i różne formy. Może mieć
formę mówioną (np. rozmowa) lub pisemną (np. list tradycyjny czy elektroniczny,
książka, artykuł prasowy itp.).
Uczniowie przygotowali plastyczne przykłady komunikatów niewerbalnych.
Podstawowym warunkiem sprawnego
kontaktu komunikacyjnego jest dobra znajomość języka przez nadawcę i odbiorcę.
Dobre poznanie języka wymaga systematycznej pracy, zastanawiania się nad budową
i znaczeniem słów i nad strukturą wypowiedzi. Niewłaściwa postawa zarówno
nadawcy, jak i odbiorcy utrudnia bądź wręcz uniemożliwia kontakt językowy i
jest sprzeczna z zasadami kultury języka. Przypomnieliśmy, że człowiek czujący
szacunek do mowy ojczystej, do swojego rozmówcy, a także do samego siebie nie
powinien używać wulgaryzmów, przezwisk i przekleństw. Kultura języka wymaga
również świadomości, że używamy innego języka, rozmawiając z kolegą, a innego w
rozmowie z kimś starszym. To warunek niezbędny, by nie doszło do zakłócenia
procesu komunikacji.
Basia M.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz