Projekt współfinansowany przez Unię Europejską

poniedziałek, 1 grudnia 2014

O komunikacji interpersonalnej w klasie II b gimnazjum


Na spotkaniu klasowym rozmawialiśmy o umiejętności sprawnego porozumiewania się. Uczniowie przedstawiali różne sposoby komunikowania się oraz zastanawiali się nad warunkami udanej rozmowy. Zwrócili także uwagę na zagadnienia związane z kulturą języka.
Kontakt między nadawcą a odbiorcą może mieć różny charakter i różne formy. Może mieć formę mówioną (np. rozmowa) lub pisemną (np. list tradycyjny czy elektroniczny, książka, artykuł prasowy itp.).  Uczniowie przygotowali plastyczne przykłady komunikatów niewerbalnych.



Podstawowym warunkiem sprawnego kontaktu komunikacyjnego jest dobra znajomość języka przez nadawcę i odbiorcę. Dobre poznanie języka wymaga systematycznej pracy, zastanawiania się nad budową i znaczeniem słów i nad strukturą wypowiedzi. Niewłaściwa postawa zarówno nadawcy, jak i odbiorcy utrudnia bądź wręcz uniemożliwia kontakt językowy i jest sprzeczna z zasadami kultury języka. Przypomnieliśmy, że człowiek czujący szacunek do mowy ojczystej, do swojego rozmówcy, a także do samego siebie nie powinien używać wulgaryzmów, przezwisk i przekleństw. Kultura języka wymaga również świadomości, że używamy innego języka, rozmawiając z kolegą, a innego w rozmowie z kimś starszym. To warunek niezbędny, by nie doszło do zakłócenia procesu komunikacji.  

Basia M.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz